برنامه رادیوییمصاحبه و گفتگو

ضرورت ساخت محیط و شهر فراگیر، جهت افزایش حضور معلولان در جامعه

کامران آروان مدیرعامل جامعه معلولان ایران و سیدمهدی صادقی کارشناس حوزه مدیریت شهری به مناسبت هفته معلول در برنامه گفتاورد حضور پیدا کردند.

کامران آروان میانگین تعداد معلولان بر اساس اطلاعات سازمان های بین المللی در هر جامعه را ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت دانست و افزود: این میزان در برخی جوامع همانند جوامع در حال توسعه افزایش می باید. ایران نیز دچار درهم ریختگی و نبود آمارهای دقیق در این حوزه است. به گفته او در حال حاضر بر اساس آمار رسمی یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند که انواع معلولیت را دارند. اما آمار غیر رسمی دستکم وجود سه میلیون معلول در ایران را تایید می کند.

سیدمهدی صادقی با بیان اینکه مرکز آمار اطلاعات دقیقی از تعداد معلولان ندارد، گفت: در آخرین آمار این سازمان نوع معلولیت در سرشماری لحاظ نشده است بنابراین به علت عدم تفکیک نمی توان از این اطلاعات برای برنامه ریزی استفاده کرد. این درحالی است که در سال ۹۵ موضوع معلولیت به طور کلی حذف شد. جهانگیری معاون اول طی بخشنامه ای به طور کلی آمار مربوط به معلولان را به بهانه حرفه ای‌تر کردن آمار سالانه حذف کرد.
صادقی در پاسخ به دستگاه رسیدگی به معلولین چه سازمانی است؟ گفت: در ظاهر سازمان بهزیستی این مسئولیت را بر عهده دارد اما با این سازمان با تمام امکانات در واقعیت نتوانسته مسائل را مدیریت کند. چرا که در ساختار ذیل وزارتخانه ها قرار می گیرد و از آنجایی که مسائل حوزه معلولیت چند بعدی است و بخش های دیگر کشور مانند وزارت ارشاد ، آموزش و پرورش، امور استخدامی، وزارت کار بهداشت و هم باید فعالیت کنند کاری از پیش نمی رود.
او با انتقاد از نبود یکپارچگی لازم در حوزه اقدامات برای معلولان گفت: در جلسه ای که بعد از تصویب قانون جامع معلولان برگزار شد تنها ۶ وزارتخانه گزارش اقدامات خود بر روی این قانون را ارائه دادند و مابقی وزارتخانه ها هیچ اقدامی انجام نداده بودند.
او با بیان اینکه اغلب نهادهای مربوط بهزیستی را مسئول می‌دانند و به همین بهانه از مسئولیتهای خود شانه خالی می‌کنند.
او با تاکید بر این مساله که محیط میزان توانمندی معلولان را تغییر می دهد، تصریح کرد: از همین رو باید در حوزه مسئولیت های اجتماعی قوی تر عمل کنیم و نمی توانیم منتظر دولت باشیم. این در حالی است که در جامعه ما به اشتباه، تنها افرادیکه دارای معلولیت آشکار هستند مورد توجه قرار می گیرند و طوری برنامه ریزی و رفتار می شود که گویی معلولان ذهنی حضور ندارند در حالی که خانواده های معلولان ذهنی در اغلب اوقات درگیر نیازهای سطح یک هستند.

در ادامه این گفتگو آروان به پیشینه معلولیت درجهان اشاره کرد و گفت: اروپا و امریکا چندین سال درگیر یافتن راهکار برای مواجهه مناسب با این افراد بودند؛ بر اساس نوشته های میشل فوکو در «تاریخ جنون» معلولین را دراین جوامع محدود و مخفی می‌کردند تا به مرور زمان پذیرفته شدند. در این جوامع با اقدامات فرهنگی به جنگ ذهنیت تاریخی رفتند و برای ورود معلولان به جامعه تلاش کردند. مناسب سازی و دسترس پذیری برنامه های رادیو تلویزیون و سینما برای نابینایان، ناشنوایان و اُتیسمی ها از جمله این موارد است.
او بر ضرورت ساخت محیط و شهر فراگیر تاکید کرد و گفت: تنها در این شرایط است که گروه‌های خاص مثل معلولان امکان مشارکت، تصمیم سازی و حضور در جامعه برایشان فراهم می شود.
صادقی با تاکید بر این امر که معلولیت بیماری نیست بلکه تفاوت است، تصریح کرد: جامعه باید معلولان را متفاوت و نه بیمار بداند. این درک باید در جامعه ایجاد شود. از مظاهر آنهم این است که معلولان باید بتوانند در مدارس عادی درس بخوانند.
در ادامه آروان سیاست های دسترس پذیری و مناسب سازی شهر را نقطه ای ارزیابی کرد و گفت: این خدمات در شهر یکپارچگی ندارد و در نقاط مختلف قطع می شود. به عنوان مثال ایستگاه مترو آسانسور ندارد بنابراین معلول مجبور به طولانی کردن مسیر برای دور زدن می‌شوند.
به گفته او در برخی از نقاط شهر موزاییک های نابینایان به اشتباه جای‌گذاری شده است. به عنوان مثال در مکان هایی که موزاییک باید سکه ای باشد شیاردار است و معلولان را به گمراهی می اندازد. موزاییک های شیاردار برای راه های ممتد و نشان دادن مسیر است و موزاییک های سکه ای برای نشان دادن تقاطع است.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

*هرگونه بهره برداری و استفاده از محتوای پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران تنها با ذکر منبع مجاز است.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا