اسلایدر / مهمترین مطالببرنامه رادیوییویدیو و فیلم

گفتگو درباره ناگفته های حیات هاشمی رفسنجانی با صدای ایت الله خامنه ای و حاج قاسم سلیمانی

در سالگرد وفات ایت الله هاشمی رفسنجانی در برنامه گفتاورد رادیو تهران با اقای دکتر غلامعلی رجایی مشاور مرحوم هاشمی در سالهای ۱۳۹۲تا ۱۳۹۵ گفتگوی متفاوتی داشتم که می توانید مشروح ان را در لینک زیر بشنوید. در این گفتگو اقای رجایی از صحنه ای در اخرین روز حیات اقای هاشمی سخن گفت که افسوس خورد چرا از آن فیلم نگرفته است و درباره شایعات مربوط به استخر موسوم به فرح نیز توضیحاتی ارایه داد.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، غلامعلی رجایی مشاور رسانه ای آیت الله اکبر هاشمی بهرمانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره سابقه کاری و شخصی اش با او گفت: زمانی که در سال ۹۱ در دولت آقای احمدی‌نژاد کنار گذاشته شدم ، مدتی خانه‌نشین بودم تا با توصیه بزرگان به ملاقات آقای هاشمی رفتم و توفیق شد به عنوان مشاور در خدمت ایشان فعال شدم و تا آخرین لحظات زندگیشان با ایشان بودم.
به گفته او مرگ ایشان به عنوان فردی که تا همان روز ۳۶ پله را می‌دوید ناباورانه بود.

او در پاسخ به این پرسش که زمانی که با ایشان از نزدیک کار می‌کردید آیا تصور شما از آقای هاشمی تغییر کرد یا نه؟ گفت: در هر صورت انسان ها در طول زندگی و با گذشت سال‌ها دچار تطور و تغییر می‌شوند. من در زمان طاغوت زندانی سیاسی بودم و زمانی هم استاد تاریخ معاصر و انقلاب بودم و از همین رو ایشان از کمیاب‌ترین افراد در مقام ستون استوار انقلاب بوده‌اند.

او با اشاره به اقدامات آیت الله هاشمی برای انقلاب گفت: حضور در هسته اصلی شورای انقلاب در کنار بهشتی و رهبر انقلاب و …، عضویت در موسسان حزب جمهوری اسلامی، نقش عمده در مخالفت علیه رژیم شاهنشاهی، کمک به گروه های برانداز پیش از انقلاب از سابق درخشان ایشان پیش از انقلاب است به طوری که سابقه اولین احضار او به سال ۱۳۳۷ در همدان به شهربانی بر می‌گردد که تنها ۲۰ و اندی سال سن داشتند.

رجایی درباره شایعات و تهمت‌هایی که درباره سبک زندگی و اشرافی‌گری هاشمی گفته می‌شود، تصریح کرد: من در دوران جنگ مسئول تبلغیات قرارگاه خاتم بودم و ارتباط مستقیم با مرحوم هاشمی نداشتم ولی به هر نحو او را از شخصیت های نزدیک به امام(ره) می‌دانستیم. نزدیک تر که شدم شناختم گسترده تر شد و از آنجا که دیگر رابطه ما تشریفاتی نبود و مشاور او بودم در برخی موارد. در منزل ایشان را می دیدم بنابراین تصورم بعد از آن زمان درباره ایشان فرق کرد . برخلاف گفته‌ها من ایشان را فردی متواضع دیدم که هیچ اشرافیت و تجمل‌گرایی ندارد. زندگی او ساده و معمولی نبود ولی در عین حال من یاد ندارم که برای خروج از در نایستد و احترام نگذارد. در مراسم‌های افطاری ها مثل همه افطار می‌خورد و مثل بقیه روی زمین می‌نشست و اتفاقا ثروت خانوادگی آیت الله هاشمی در طول انقلاب به تدریج کاسته و خرج انقلاب شد. ثروت ایشان صرف کتاب تفسیر قرآن و کتاب فرهنگ راهنما می کرد که همه آنها هم به کتابخانه های داخل و خارج از کشور و برخی اشخاص اهدا می‌شد.

او با انتقاد از شایعاتی که درباره مرگ ایشان گفته می‌شود، گفت: هنوز هم برخی می‌گویند ایشان در استخر فرح فوت کرده است در حالی که ایشان به علت تجویز دکتر برای پیشگیری از عوارض تیری که به نزدیکی دیافراگم ایشان اصابت کرده است هفته ای دوبار در حوض منزلی در سعدآباد که روسای جمهور قبلی هم برای ملاقات های خارجی در آن رفت و آمد دارند شنا می‌کرد . دیگر شایعاتی مثل خودکشی آیت الله هاشمی به علت اینکه ایشان را را تحویل نمی گرفتند هم که اصلا ارزشی برای پاسخگویی ندارد.

پیش از انقلاب گروه های مارکسیسیتی و سلطنت طلبان به ایشان تهمت هایی را زدند. چک ۲۰۰ میلیون تومانی سال ۱۳۶۰ از بانک مرکزی، زیرخاکی و ارسال عتیقه به خارج از کشور، ساخت پاساژهای رشت و کیش ، فعالیت درحوزه و ساخت مترو در کانادا نیز از همین دست شایعات است.

رجایی در حوزه سیاست نیز گفت: ایشان مروج مکتب اعتدال بود زمانی که رویکرد خط امامی و غیر خط امامی مطرح بود او معتقد بود ما به همه جناح ها نیاز داریم و حتی جمع ما برای اداره کشور کافی نیست. او در زندان بیست و پنج جزء قرآن را حفظ کرده بود. در تفسیر خود از قرآن نیز همین رویکرد اعتدال را پیش گرفته است و معتقد بود شیعه مروج اعتدال است. دولت ایشان از اصلاح طلبان و اصولگرایان تشکیل شده بود.

او درباره رابطه آیت الله هاشمی و شهید قاسم سلیمانی نیز گفت: آنها هر دو اهل کرمان بودند و به طور ادواری با هم ملاقات می کردند .

او مهمترین مظلومیت آیت الله هاشمی را ناشناختگی او دانست و افزود: متاسفانه مخالفان به جای پرداختن به دشمن به او و خانواده او پرداختند.

به گفته مشاور رسانه ای آیت الله هاشمی، بزرگترین خدمت آیت الله به ایران ختم موفق جنگ در کنار تفسیر قرآن بود.

وی افزود: آیت الله معتقد بوده است که با ختم جنگ توانسته جلوی کشته شدن ایرانی ها و همینطور عراقی‌ها را بگیرد چون آنها بیشتر می‌مردند.

رجایی همچنین دانشگاه آزاد را یکی از یادگارهای او نامید و گفت: دانشگاه آزاد سد بزرگ کنکور را برداشت و میلیون ها فارغ التحصیل از آن بیرون آمدند. مترو نیز از دیگر یادگارهای اوست که توانسته میلیون‌ها ساعت زندگی مردم را صرفه‌جویی کند.

وی اعتدال مرحوم هاشمی و دوری دولت از جناح بندی های سیاسی و هماهنگی وی با رهبری در انتخاب اعضای کابینه از نکات مهم مدیریتی وی بود.

مشاور رسانه ای آیت الله هاشمی با اشاره به اینکه هیچ فردی به جز پیامبر(ص) و معصومین(ع) مصون از نقد نیست گفت: ایشان می‌گفتند که هم خطا کرده‌اند و هم خدمت. مرحوم هاشمی فاطمی بود و با ذکر این مصیبت به سرعت اشک می‌ریخت. او ارادت زیادی به حضرت زهرا(س) داشت.

مخاطبان در سرتاسر دنیا از طریق وب سایتWWW.RADIOTEHRAN.IR ضمن استفاده از پخش زنده شبکه، در جریان آخرین خبرهای رادیو تهران قرار بگیرید.
ما را در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی با شناسه tehraan۳۶۰@ پیدا و همراهی کنید.
همچنین علاقه‌مندان می توانند برنامه های رادیو تهران را از اپلیکیشن ایران صدا دریافت کنند.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 3 =

دکمه بازگشت به بالا