کتاب‌ها و پژوهش‌هایادداشت‌ها و مقالات شخصی

سردسته لباس شخصی های قبل ازانقلاب کی بود؟

قبل از انقلاب زمانی که حکومت نظامی شده بود چند نفر از کارخانه داران را به فرمانداری نظامی دعوت کردند و آن جا «تیمسار اویسی »با لباس شخصی نشسته بود و پشت میز کار او «بیوک صابر» نشسته بود که از سردسته های چماقداران آن دوره بود و از ما می خواست نیروها و کارگران کارخانه را برای سرکوب تظاهرات در اختیارشان قرار دهیم.در ان جلسه قاسم هاشمی داماد عیسی کوروس که از مدیران چیت ری بود می گوید که این وظیفه‌ی ماو کارگران کارخانه های ما نیست و مقاومت می کند.

( نقل از دکتر سادات تهرانی در شماره ۸۲ مجله اندیشه پویا صفحه ۸۲ گفتگو با علی اصغر سعیدی )

پی نوشت : بیوک صابر از اراذل و اوباش به نام دوره پهلوی در محله جوادیه تهران بودکه در کودتا علیه دولت مردمی دکتر مصدق و سرکوب مردم و تخریب اموال عمومی نقش موثری ایفا کرد.
در روز ۲۸ مرداد، چهار دسته از جنوب تهران به حمایت شاه و علیه مصدق و به سرکردگی شعبان جعفری به سمت مرکز شهر به خیابان ها ریختند. دسته اول به سرکردگی طاهر( برادر طیب) و طیب حاج رضایی، دسته دوم به گنده لاتی حسین رمضان یخی از باغ فردوس، دسته سوم به رهبری محمود مسگر از محله بدنام شهرنو و دسته چهارم به فرماندهی بیوک صابر از جوادیه. صابر در ازای این خوش خدمتی در سالهای بعد زمین و املاک و ثروت زیادی به جیب زد.

تیمسار اویسی هم از بلند مرتبه ترین نظامیان دوره پهلوی بود که در سرکوب اعتراضات تخصص داشت و در دو اعتراض مردمی ۱۵ خرداد ۴۲ در مقام رییس گارد شاهنشاهی و ۱۷ شهریور۵۷ بعنوان فرماندار نظامی در قلع و قمع مردم نقش مهمی ایفا کرد. او در استانه انقلاب از ایران فرار کرد و در سال ۱۳۶۲ در پاریس ترور و کشته شد.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 15 =

دکمه بازگشت به بالا