یادداشت‌ها و مقالات شخصی

خاطرات هاشمی رفسنجانی: اولتیماتوم مراجع به خاتمی در خصوص حضور اهل سنت در هیات رییسه مجلس!

خاطرات هاشمی رفسنجانی: اولتیماتوم مراجع به خاتمی در خصوص حضور اهل سنت در هیات رییسه مجلس!

امیر دبیری مهر

پیشتر و در زمان انتشار خاطرات مرحوم اقای هاشمی رفسنجانی چند یادداشت درباره این خاطرات نوشتم و مجددا تاکید می کنم این خاطرات از سندهای دست اول تاریخ معاصر بویژه دوره جمهوری اسلامی است. خاطرات مربوط به سال ۱۳۷۹ اقای هاشمی در شب عید امسال در ویژه نامه ای از سوی روزنامه شرق منتشر شد. برخی از نکات مهم آن را به مرور در این کانال منتشر خواهم کرد.

هاشمی در روزنوشت ۱۶ خرداد ۱۳۷۹ می نویسد:
عصر اقای لاریجانی رییس صداوسیما آمد و گفت علمای قم من جمله آقایان وحید؛مکارم؛صافی؛ میرزا جواد اقا تبریزی به اقای خاتمی رییس جمهور پیام داده اند که اگر فردی سنی را در هیات رییسه مجلس بگذارند آنها علیه این کار بیانیه می دهند و مبارزه می کنند و مصوبات مجلس را بی اعتبار اعلان می کنند.
در خاطرات ۱۴ خرداد آقای هاشمی هم ضمن اشاره به مخالفت مراجع با حضور یک سنی مذهب در هیات رییسه مجلس امده است
مراجع به حضور بعضی از نمایندگان زن با مانتو و روسری و بدون چادر در مجلس اعتراض دارند.

خاطره جالب تر درباره انتخابات مجلس در تهران است. هاشمی در روزنوشت ۳۱ اردیببهشت می نویسد:
اقایان طبسی؛ جنتی ؛ ناطق؛ دری و موحدی کرمانی میهمانم بودند اقای جنتی گزارش نهایی شورای نگهبان را داد که با هشت رای انتخابات تهران باطل شده ولی پس از اطلاع به رهبری و پیشنهاد اظهارنظر ایشان و حضور اقای سید علی اصغر حجازی در جلسه و نوشتن نامه و جواب رهبری عملا منجر به تایید انتخابات با ابطال بخشی از صندوق ها و دستور تعقیب متخلفان شده است‌. حضار انتقاد کردند و گفتند بعد از رای به ابطال جای سوال از رهبری نبوده است.

پی نوشت:
به خاطرم هست در همان سال که در واحد مرکزی خبر بودم برای مصاحبه با اقای جنتی و اعلام ابطال انتخابات تهران رفتم شورای نگهبان. به شکل نا متعارفی ساعتها در شورای نگهبان منتظر ماندم تا اقای جنتی مصاحبه کند تا در اخبار ساعت ۲۱ تلویزیون پخش شود. اقای جهرمی که بعدا وزیر کار دولت احمدی نژاد شد ان زمان معاون اجرایی شورای نگهبان بود و به من دلداری می داد که صبر کن حاج اقا جلسه مهمی دارد. از طرف دیگر بیژن نوباوه وطن که مدیرکل اخبار صداوسیما بود زنگ می زد که پس چی شد مصاحبه با شیخ احمد جنتی؟ خلاصه پس از ساعت‌ها قدم زدن در حیاط مصفای شورای نگهبان و ساختمان با شکوه شورا ؛ مصاحبه انجام شد اما خبری از ابطال انتخابات نبود بلکه فقط ابطال برخی از صندوق ها اعلام شد… اما ان زمان نمی دانستیم که پشت ماجرا نظر رهبری بوده البته این بار به نفع اصلاح طلبها …

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا