یادداشت‌ها و مقالات شخصی

تاملات روزمره

۱- در یک ماه گذشته در هر ساعت ١۵ فلسطینی توسط اسراییلی ها کشته شدند و جهان فقط تماشا و محکوم می کند. اسراییل هم حقوق بشر را مسخره کرده و هم صلح جهانی را . عملیات حماس بهانه ای شده برای نسل کشی در غزه توسط صهیونیست‌ها

۲- دیکتاتورها و حامیان شان هرچه بی رحم تر و خودکامه تر هستند
اولا از واقعیات دور تر هستند.
ثانیا قانون گریزندو خود را عین قانون می دانند
ثالثا از واژه مردم و ملت بعنوان سپر بلا استفاده می کنند بدون اینکه ارزشی برای یک نفر قائل باشند .
چهارم اینکه تا یک ساعت قبل از مرگ هم از موضع قدرت و سلطه حرف می زنند.
اگر کسی این ددمنش و جنایتکار بزرگ را نشناسد تصور می کند او عاشق مردم عراق و بزرگترین مدافع حقوق بشر و قانون بوده است نه صدام حسین تکریتی عفلقی.

۳-خباری که از رد صلاحیت نامزدهای مجلس و این بار از سوی هیات های اجرایی یعنی دولت می رسد نشان می دهد نظارت استصوابی نه تنها کاهش نیافته بلکه وسعت پیدا کرده و دو مرحله ای شده تا حتی یک فرد مستقل هم وارد پارلمان نشود. آخرین کور سوهای امید به رقابت و مشارکت هم در حال خاموشی است.

پی نوشت:

یکی از فعالان سیاسی منتقد و دلسوز و ایران دوست و قانون مدار با خوش بینی و حسن نیت و این تصور که شاید اتفاقات چهار سال اخیر برای حاکمیت درس آموز شده باشد و قصد جدی برای بازگشت به رای مردم و قانون اساسی وجود دارد در مرحله اول انتخابات ثبت نام کرده اما بعد از اینکه هیچ تماس و ارتباط و نشانه مثبتی بطور مستقیم و غیر مستقیم از نهادهای ذی ربط و احزاب دریافت نمی کند از ادامه ثبت نام منصرف شده است . پس از اعلام رد صلاحیت‌های گسترده در هیات های اجرایی می گفت خدا را شکر بصیرتی داشتم تا بیش از این شرمنده وجدان و مردم نشدم

۴- چرا هر برنامه و فضایی که در آن تا حدودی آزادی بیان و چند صدایی وجود دارد به ضرر تمامت خواهان و تاریک خاطران ارزیابی می شود؟ ‌و کمر به حذف آن می بندند . ایا بین تمامیت خواهی و حقیقت طلبی نسبت معکوس وجود دارد؟
‏این رابطه را از سال ١٣٨۵ که در رادیو تلویزیون برنامه داشتم مشاهده کردم .نمونه آخرین آن تعطیلی برنامه به وقت فلسطین در شبکه افق وابسته به سپاه بود که صرفا بخاطر دعوت چهره های تاحدی متفاوت تحمل نشد. کار رسانه به جایی رسیده که شبکه افق شده فضای تنفس ولی آن هم قابل تحمل نیست .

۵- من هیچ گاه طرفدار ⁧ #حسن_روحانی⁩ نبودم و نیستم اما وقتی می بینم مرتجع ترین و ابله ترین مهره های سیاسی اجیر شدند تا علیه او موضع گیری و فحاشی کنند این هشدار در ذهنم بیدار می شود که حتما شیخ دیپلمات محاسن و معایب ناشناخته ای دارد که اینچنین نادانها را عصبی و آشفته می کند.

۶-ریشه های روانی خود کامگی

فرد مستبد و خودکامه، خویشتن تحقیرشده‌ای است که بنابر دلایل خانوادگی، تربیتی و اجتماعی احساس خودکم‌بینی در او به عقده‌ی حقارت تبدیل شده و به دلیل نبودن رغبت‌های اجتماعی در او هیچ گونه همدلی با دیگران ندارد.

بر این اساس او همواره وجهه‌ی همتش متوجه جبران این کاستی بوده و دائماً در جست‌وجوی فرصتی است که از خِفّت حقارتِ درونی نجات یابد. بنابراین همه‌ی رفتار، کردار، اندیشه و سبک و سیاق زندگیش نیز در همین راستا سازمان می‌یابد…

چنین فردی وقتی بر کرسی قدرت می‌نشیند، اگرچه عناصر قدرت بیرونی را در اختیار دارد، اما در درون خود شخصیتی حقیر و ناچیز را حس می‌کند…

او برای این که خود را در موضع مثبت و برتری حس کند لازم می‌بیند که دیگران مهتری و تفّوق او را تأیید کنند و لازمه‌ی چنین امری آن است که دیگران در برابر او کوچک و حقیر باشند…

از این روست که معمولاً حاکمان خودکامه هیچ‌گونه انتقادی را برنمی‌تابند و هیچ نوع استقلال عدم تبعیت و یا اظهار نظر مخالف رأی خود را نمی‌توانند تحمل کنند. چرا که آن را به معنای حُرد و ناچیز بودن خود تعبیر می‌کنند.

بررسی روان‌شناختی خودکامگی
مانس اشپربر
مترجم: علی صاحبی

۷- شبکه منوتو اعلام کرد پس از ١۴ سال اول ژانویه تعطیل می شود. مدیران این شبکه علت این تصمیم را مشکلات مالی اعلام کردند اما به نظر می آید این اطلاعیه بیشتر اقدام پیش دستانه برای رفع مشکل احتمالی باشد.
این شبکه در ابتدا با برنامه های اجتماعی و رویکرد ترویج سبک زندگی کار خود را آغاز کرد اما به مرور به شبکه ای سیاسی ضد جمهوری اسلامی تبدیل شد. بررسی ها نشان می دهد این شبکه در طبقه متوسط ایرانی بواسطه برنامه های سرگرم کننده مخاطب زیادی دارد.

۸-مقاومت برای شما
توسعه ایران برای ما

سعید جلیلی یکی از نمادهای تفکری است که کشور را در وضعیت کنونی قرار داده. اینها از سیاست یک مفهوم بیشتر بلد نیستند و آن هم مقاومت و مبارزه و ستیز با چیزی است که آن را استکبار می دانند به هر قیمتی و هر بهایی . سیاستی که با زندگی خواهی و پیشرفت طلبی مردم ایران کاملا مغایر است.
‏این جماعت در قدرت اما در اقلیت اگر در ادعای خود صداقت دارند درخواست پناهندگی به کشورهای مقاومت دهند تا آرزوهای خود را تحقق ببخشند و اجازه دهند مردم ایران با عقل و مدارا و سازندگی عفریت فقر و ناکارآمدی و تبعیض و فساد را ریشه کن کنند.

۹-اژدهای درون را رام کنید

در هر انسانی اژدهای درونی خوابیده تا در فرصت لازم بیدار شود . در صاحبان قدرت این اژدهای درون مصداق های بیرونی دارد مثل چنگیز مغول، استالین، هیتلر، پل پوت، صدام و قذافی و نتانیاهو

وقتی حرفهای احمقانه می گویند تصمیمات جاهلانه می گیرند خواسته های معقول مردم را نادیده می گیرند دروغ می گویند مردم را احمق فرض می کنند و پا روی حقوق و منافع مردم می گذارند به اطرافیانم می گویم صدام و قذافی درونش بیدار شده.آقایان مراقب باشید با سخنان و رفتارهای غلط مصداق این اژدها نباشید

۱۰- ‏اوپنهایمر ، جذاب ترین فیلم نولان و از نظر سوژه جسورانه ترین فیلم سیاسی علیه سیاست بازی در آمریکا و نگاه ابزاری به دانش و دانشمندان و در عین حال از نظر واقعیت نمونه ای عینی و کم نظیر از آزادی رسانه ونقد بنیادین در ینگه دنیا… تماشای آن برای واقع گرایان به دنیای سیاست توصیه می شود هر چند بعید است توهم زده ها اعم از امریکا دوستان و آمریکا ستیزان را از خواب خرگوشی بیدار کند

۱۱- دیروز بخاطر آلودگی هوا اجازه ندادم فرزندم برود مدرسه. شهروند فعال و آگاه زیر بار هزینه های مادی و معنوی نابخردی نظام تصمیم گیری نمی رود. خودش تصمیم می گیرد و به حاکم یاد می دهد منافع ملی و حقوق شهروندی خط قرمز هر تصمیمی است . حکمران اگر از آنارشیسم نگران است باید شایسته باشد

۱۲-مک کارتیسم در جمهوری اسلامی

پروژه کثیف ⁧ #خالص_سازی ⁩ تحت پوشش میدان دادن به عناصر حزب اللهی و جهادی یعنی مک کارتیسم و حذف همه نخبگان و متخصصانی که با ما نیستند البته نه برای منافع ایران و نظام و انقلاب بلکه برای بلعیدن و چپاول بیشتر منابع و ثروت و مناصب و فرصت‌های عمومی در ریاکارانه ترین و فریبکارانه ترین شکل.
سکوت در قبال این خیانت که در نهادهای مختلف آغاز شده و شدت یافته به مراتب از جاسوسی برای بیگانگان برای کشور زیان‌بارتر است و مصداق وطن فروشی است. سکوت در قبال خالص سازی یعنی موافقت با آن و هم پیاله شدن با بانیان این پروژه ویرانگر.
ایران برای همه ایرانیان است و حذف کارشناسان و نخبگان و ازاد و دگر اندیشان و مستقل ها مانند همراهی با دشمن در حمله به مام میهن است.

۱۳- استعفای رییس پردیس دانشگاه شریف در پی عکس یادگاری چند دانشجوی دختر و پسر فقط یک خواسته را تداعی می کند خودشیرینی برای دریافت پست و پول بالاتر.
‏ابتذال در مدیریت و حکمرانی یعنی همین رفتارهای بی ریشه و بی مبنا و ریاکاری های مهوع….
از همه زشت تر اینکه همه می دانیم در چه منجلابی غوطه وریم اما امان از دنیا طلبی و قدرت خواهی و بی تقوایی

۱۴- ‏٩٩ درصد دغدغه زاکانی شده رعایت حجاب اجباری در مترو و شهر را به تقدیر سپرده … در این دوسال یک کار اساسی و ماندگارهم برای تهران نکرده و به هیچ کس هم گزارش دقیقی نداده که چه می‌کنه و پاسخگو هم نیست این آقا مدیر طراز انقلابی هم هست ؟؟؟؟
زور تانک انقلاب و هم قطاران او فقط به مستضعفین مترو سوار میرسه و چپاول گران و مستکبران ضد گلوله هستند و به ریش دولت و ملت می خندند.
چه بر سر این انقلاب آمد و به چه روزی افتادیم و به کجا رسیدیم که زاکانی و حداد عادل شدند انقلابی و سیاست مدار

۱۵- از زمان دولت آقای هاشمی شاهد عملکردصداوسیما در مواجهه با عملکرد دولت ها بودم. در هیچ دوره ای تا این حد رسانه بفرموده دربست در خدمت دولت و رییس دولت نبوده صد در صد تمجید و تعریف و فقدان هر گونه نقد اما نکته مهم این است که این همه تلاش کمترین تاثیررا در پر کردن شکاف دولت ملت داشته

۱۶- صادق محصولی یکی از مولتی میلیاردرها که تصادفا دبیر کل جریان پایداری است و همین تناقض خیلی حرفهای نگفته دارد مدعی شده افشاگری علیه خالص سازی بخاطر جلوگیری از شایسته سالاری است.!!!؟؟؟ جناب صادق خان : اگر فقط یک نفر از افراد منتسب به این جریان یا افرادی که با حمایت و لابی این جریان به پست و مقام رسیدند را معرفی کنید که ابتدایی تری معیارهای شایستگی و صلاحیت لازم برای تصدی ان پست را داشته بنده سوال نمی کنم شما این همه ثروت را در دهه هفتاد از چه طریقی بدست اوردید و چگونه در اواخر دهه هشتاد وزیر کشور شدید. فقط یک نفر را معرفی کنید بیشتر نه

۱۷- ایا گروههای مردمی برای مقابله با بی لیاقتی مدیران، الودگی هوا، ترافیک دیوانه کننده ؛ کیف قاپی و زورگیری ، سرقت خودرو و منزل، مبارزه با گرانی و تورم ، قاچاق مواد مخدر، تضییع مکرر حقوق شهروندی هم اجازه فعالیت دارند و از حمایت انتظامی و حاکمیتی برخوردارند یا فقط برای حجاب مجازه

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − یک =

دکمه بازگشت به بالا