اسلایدر / مهمترین مطالبیادداشت‌ها و مقالات شخصی

درسی که از تعطیلی منوتو میتوان آموخت

 

‏اگر راه اندازی و تعطیلی ⁧ #شبکه_منوتو⁩ پشت صحنه داشته من بی اطلاعم اما دست حمایت پهلوی ها را از آن می توان مشاهده کرد ولی دو نکته مهم :

‏١- این شبکه در سطح یک شبکه عمومی سر گرم کننده شبکه موفقی بود و توانست مخاطب زیادی در ١۴ سال جذب کند. مهمترین جریان سازی آن هم تصویر سازی ثانویه و یکسویه از دوران پهلوی برای نسل جدید ایران بود.

‏٢- بزرگترین نقطه ضعف این شبکه که نکته مهمی در مدیریت رسانه است نداشتن یک طرح اقتصادی برای خودگردانی بود. پولدارترین اسپانسرهابا قوی ترین انگیزه ها هم نمی توانند بیش از ۵ سال از یک رسانه حمایت کنند.
به یاد می آورم اولین رییس شبکه الجزیره به من گفت امیر فقید قطر برای ایجاد این شبکه ، وام بدون بهره ۵ ساله به شبکه داده تا بعد از ١٠ سال باز گردانند.
به همین دلیل منوتو هر چه به پایان نزدیکتر شد رادیکال تر و از یک شبکه عمومی و سرگرمی به یک شبکه تمام عیار سیاسی و ضد جمهوری اسلامی تبدیل شد
تا بتواند برای ماندن زمان بخرد اما نتیجه نداشت .

‏و اما نکته مهمتر اینکه من تعطیلی منوتو را پایان این جریان رسانه ای نمی دانم و باید منتظر تولد دوباره این شبکه در قالبی دیگر و فضایی دیگر و بلندی جدید بود زیرا یک قاعده می گوید رسانه ها نمی میرند بلکه برندی به برندی دیگر منتقل می شوند.

دکتر امیر دبیری‌مهر

امیر دبیری مهر متولد 1356 در تهران، دانش اموخته علوم سیاسی در مقطع دکتری است و از سال 1374 تا کنون در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به پژوهش و تدریس مشغول است. وی تا کنون پژوهش‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مطبوعاتی و رادیویی - تلویزیونی متعددی انجام داده است که دسترسی به برخی از آنها از طریق درگاه اینترنتی اندیشکده خرد میسر شده است. ریاست انجمن اندیشه و قلم از جمله مسئولیت‌هایی است که این عضو پیوسته انجمن علوم سیاسی ایران هم اینک عهده‌دار آن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا