دو دلیل مانایی و پایایی رسانه رادیو در جهان پر سروصدای رسانه ها

به مناسبت سالروز تاسیس رادیو در ایران

در تحولات مرتبط با ارتباطات بعد از روزنامه، تلفن و تلگراف می توان از رادیو بعنوان سومین اختراع بزرگ و انقلاب بزرگ فناوری ارتباطی بشر نام برد که حدود ۱۰۰ سال پیش منجر به این شد که صدا ، حامل پیام شده ومرزهای جغرافیایی را زیرپا بگذارد و این صدا تا کنون همدم و همراه شنوندگان بی شمار در سراسر جهان شود. در ایران هم تنها ۲۰ سال زمان برد تا در چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ شمسی رادیو تهران متولد شد و زندگی ایرانیان بواسطه رادیو نشاط و شعف مضاعفی یافت . رادیو در ایران با محوریت و دست اندرکاری برترین های فکر و قلم و فرهنگ متولد شد و بالنده شد . بزرگانی مانند ملک الشعرا بهار؛ سعید نفیسی ، رشید یاسمی، محمود افشار ، ذبیح الله صفا و ابوالقاسم پاینده ؛ هوشنگ ابتهاج و داود پیرنیا ، امیر نوری ، سید حسن حسینی و دهها چهره درخشان دیگر .. این فرهیختگی تا سالها ادا مه یافت که ارشیو و موزه رادیو گواه این افتخار است .رادیو از ابتدا رسانه ای گرم و صمیمی و دوست داشتنی و باور کردنی و همراه و همدل برای شنوندگان بوده و هست . رفیق صمیمی اتاق کار ، کارگاه ها ، منازل و خودروها و دیگر سکونت گاههای بشر.
تحولات پسین در فناوری های ارتباطی مانند اختراع تلویزیون ؛ ماهواره ها ؛ اینترنت و .. بر خلاف برخی پیش بینی های نادرست ،هیچ کدام نتوانست سکه رادیو را از رونق بیندازد بلکه رادیو همچون رسانه ای چالاک و منعطف خود را با تحولات نوین تطبیق داد و روز امد شد. حتی امروز که انواع و اقسام رسانه ها تلاش می کنند از بستر تلفن همراه به مخاطب برسند باز این رادیوست که جایگاه برتر خود را بازیافته و پلتفرم هایی مانند اپلیکشین های رادیویی و پادکستها در واقع رادیوهایی نوینی هستند که در گوش و قلب مخاطبان نفوذ می کنند.
رادیو متکی بر “کلمات و واژه ها” و “صدا” ست . کلمات و واژه ها حامل اندیشه ها و پیام هستند و صدا حامل احساس و روح و گرمای وجودی انسان. دو چیزی که انسان بدون انها نمی تواند زندگی مطلوبی داشته باشد. ادمی همواره دنبال دانستن و فهمیدن و اگاهی است و از سویی نیازمند شنیدن و گفتن و گفتگوست و این دو مهم را بیش از هر رسانه ای در رادیوجستجو می کند. حتی کتاب که همچنان مهمترین رسانه حامل پیام و معناست از حداقل حس و گرمای وجودی برخوردار است. تلویزیون بیشتر ادمی را سرگرم می کند تا در دریای غفلت کمی بیاساید اما رسانه رادیو استعداد بالایی در برکنار ماندن از حشو و حاشیه هایی مانند نور و تصویر و دکور و ظاهر را دارد ..حاشیه هایی که رسانه تلویزیون را در همه جای جهان ناخواسته به رسانه ای سطحی و گاه مبتذل تبدیل کرده است به گونه ای که تلویزیون به سختی می تواند حامل پیام و معنایی عمیق و تاثیر گذار و ماندگار باشد اما رادیو اینچنین نیست و آن سادگی و اراستگی نقطه قوت مانایی رادیوست.
در ایران رادیو فراز و نشیب های زیادی داشته و بازگشت رادیو به دوران طلایی خود منوط به این است که دو عنصر اصلی سازنده رادیو بیش از گذشته جدی انگاشته شود. ((پیام و معنا)) و ((احساس و صدا)) . اولی در گرو تولید اندیشه در رادیوست و دومی توجه به هنر و شور درونی هنرمندانه است و با تلفیق این دو عنصر است که تنها صداست می ماند و صداهای ماندگار خلق می شوند .
قصه جالب اینجاست شکوفایی ونفوذ تلویزیون در ایران بر حسب تجربه تابعی از شکوفایی رادیو با کمی فاصله زمانی است . یعنی اگر رادیو در تولید محتوا ومعنا و پیام مبتنی بر صداهای متین و گرم و دلنشین به توفیقاتی دست یابد دانه های تولیدات فاخر تلویزیونی هم در سیما کاشته می شود زیرا تلویزیون همیشه متکی بر استعدادها و خلاقیت های رادیویی بوده و خواهد بود زیرا تلویزیون ،فارغ از نور و رنگ و لعاب و تصویر اگر فاقد پیام و هنر گرمابخش انسانی باشد به دامان ابتذال می غلتد.
دوران افول رسانه در ایران درزمانهایی بوده که مدیریت رسانه از این مهم غفلت کرده و هم در کادر سازی و تربیت نیروی انسانی پیام ساز و هنرمند و تخصیص اعتبارت و امکانات لازم به رادیو کاهلی کرده است .
امروز که پادکستها بعنوان نسل جدید تولیدات رادیویی به تولید محتوا مشغول هستند و توانسته اند مخاطبان قابل توجهی پیدا کنند به نظر من رقیب رادیو نیستند بلکه جهش و زایشی نوین در فرازهای فزاینده رسانه رادیو هستند نشان می دهند رادیو مانا و پایا و روز امد است و رمز ان نیز همان دو عنصر اساسی است . پیام و صدا . اندیشه و هنر . اگر موانع بلاوجه از پیش روی رادیو برداشته شود و استعدادهای انسانی در ان مجال ظهور پیدا کنند یقینا رادیو پیشتاز و پیشوای رسانه ای و جریان ساز خواهد بود.
هر رسانه ای که بتواند به این دو عنصر توجه کند و برای تولید ان از برترین استعداد ها و ظرفیت های انسانی و بهترین و نوترین فناوریها استفاده کند در فضای متکثر جهانی دست برتر را خواهد داشت و مبتنی بر همین رویکرد بر این باورم رادیو همچنان صدایی است که خواهد ماند.

لینک مقاله در دیدار نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین مطالب

آخرین مطالب

پربیننده‌ترین مطالب

بایگانی شمسی

لیست پخش